Matematik Tahun 4


RPH MATEMATIK TAHUN 4 & REFLEKSI PENGAJARAN
Matapelajaran : Matematik
Tahun : 4 Bestari
Topik : Wang
Sub topic : Wang sehingga RM 10 000
Objektif Pembelajaran : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
1. Memahami dan menggunakan perkataan yang melibatkan wang
 2. Mengguna dan mengaplikasi pengetahuan tentang wang dalam kehidupan seharian.
BBM : Contoh duit dalam sen dan ringgit,gambar duit dalam send an ringgit, gambar harga
           Barang, lembaran kerja
Pengetahuan sedia ada : murid mengenali dan tahu nilai duit.
Aktiviti :
Set induksi
1.     Guru menyuruh murid-murid mengeluarkan duit belanja masing-masing dan  menyebut nilai duit yang ditunjukkan.
2.     Guru menyoal seorang murid tentang nilai duit yang ditunjukkan kepada rakan-rakan sekelas.
3.     Guru memberi peneranagan tentang nilai duit dalam send an ringgit
4.     Guru memperkenalkan tajuk pada hari ini iaitu membaca dan menulis nilai wang.

Langkah 1
1.     Guru menunjukkan duit sebenar yang ada dalam pasaran dalam send an juga ringgit.1 sen, 5 sen, 10 sen, 20 sen, 50 sen, RM 1, RM5, RM 10, RM 20, RM50, RM 100.

2.     Guru menerangkan perbezaan warna setiap nilai wang
1 sen – perak
10 sen – perak
20 sen – emas
50 sen – emas
RM 1 – biru
RM 5 – hijau

RM 10 – merah
RM 20 – oren
RM 50 – hijau
RM 100 – ungu

Langkah 2
1.     Guru menggunakan brosur harga barang-barang yang dikeluarkan dari supermarket untuk ditunjukkan kepada murid-murid.
2.     Guru menyuruh murid untuk meneliti setiap apa kandungan yang ada dalam brosur tersebut.
3.     Guru menyoal  murid apakah yang terdapat dalam brosur tersebut.
4.     Murid-murid menjawab senarai harga barang-barang runcit.
5.     Guru menyuruh murid menyebut satu persatu nilai harga barang tersebut.
6.     Seterusnya guru menyuruh murid yang disebut namanya supaya memberitahu kelas senarai harga barang dengan menyebut dalam ringgit dan sen.
Langkah 3
1.     Berdasarkan nilai harga barang yang terdapat dalam brosur guru menunjukkan cara bagaimana untuk membaca nilai wang.
Contoh : RM 25.90
Dibaca sebagai Dua puluh lima ringgit sembilan puluh sen

2.     Seterusnya murid-murid menyemak helaian buku teks tajuk wang hingga 10 000
3.     Dengan bimbingan guru murid membaca nilai wang yang ada tertera pada helaian buku teks.
4.     Seorang murid dipilih untuk membaca nilai wang dalam angka dan juga dalam perkataan.
5.     Beberapa orang murid juga dipilih untuk membaca nilai-nilai wang yang terdapat dalam helaian tersebut.
Langkah 4
Aktiviti berkumpulan
1.     Murid diberi helaian kertas kosong dan diminta untuk menulis sebanyak lima nilai wang dalam bentuk angka dan juga perkataan.
2.     Setiap murid dalam kumpulan perlu untuk menyumbangkan setiap nilai wang dalam bentuk angka dan juga perkataan.
3.     Dengan pemantauan guru, murid menulis nilai wang dan diminta menyebut nilai tersebut dengan diperhati oleh rakan-rakan dalam kumpulan.
4.     Guru memeriksa setiap kerja yang dilakukan oleh murid-murid dan membetulkan kesilapan yang dibuat.


Penutup :
1.     Guru bertanya secara kelas apakah yang dipelajari pada hari ini..Murid-murid menjawab membaca nilai wang dalam angka dan juga dalam perkataan.
2.     Setiap wakil  ahli kumpulan menyebut nilai wang dalam bentuk angka dan perkataan.

Refleksi Pengajaran
1.     Isu/perkara yang difokuskan

Pencapaian murid menguasai hasil pembelajaran. Daripada maklum balas murid, saya
dapati mereka memberi respon yang agak memuaskan terhadap soalan yang saya kemukakan pada awal pengajaran iaitu set induksi.Ini menunjukkan saya telah merangsang minat murid dengan menghubungkaitkan pengetahuan sedia ada mereka dan menunjukkan murid dalam keadaan bersedia untuk meneruskan sesi pengajaran dan pembelajaran. Penglibatan murid dalam menjalankan aktiviti adalah aktif dan menunjukkan semangat kerjasama dalam perbincangan menyiapkan aktiviti dengan baik.Aktiviti yang saya rancangkan telah menjurus kepada pencapaian objektif pengajaran.

2.     Analisis isu / perkara yang difokuskan
Kekuatan : Sesi pengajaran saya pada hari ini dapat dilaksanakan seperti yang dirancangkan dan murid dapat mengikuti aktiviti pengajaran dengan penuh disiplin.Saya banyak menggunakan pendekatan pengajaran dan pembelajatran yang berpusatkan murid semasa menerangkan contoh dan memanggil nama murid untuk mencuba menjawab soalan yang dikemukakan.Penglibatan murid dari awal hingga akhir sesi pengajaran adalah aktif dan mereka semua amat berminat.
Kelemahan : Saya perlu mengawal masa yang digunakan dalam fasa pengajaran supaya tidak menjejaskan mana-mana langkah pengajaran yang telah dirancang.Penutup yang dibuat adalah amat mengecewakan disebabkan kesuntukkan masa. Sesi pengajaran kurang melibatkan murid dan banyak kearah berpusatkan guru.Aktiviti yang dijalankan kurang menarik dan penggunaan bahan bantu mengajar semasa aktiviti berkumpulan perlu diberi penambahbaikkan. Walaupun begitu semasa sesi pengenalan bahan yang digunakan dapat menarik perhatian murid.


3.     Cadangan penambahbaikkan
Pada pengajaran yang akan datang saya akan menyediakan aktiviti yang lebih menarik menggunakan bahan-bahan yang lebih menarik lagi. Saya juga akan menggunakan kemudahan IT yang terdapat disekolah.Contohnya membuat persembahan multimedia menggunakan power point yang menarik penuh dengan pelbagai contoh-contoh menarik. Juga akan menggalakkan murid untuk mencuba dan menjawab setiap soalan yang dikemukakan dengan sentuhan jari masing-masing.Barulah pengajaran dan juga pembelajaran akan menjadi lebih menarik.Selain itu aktiviti yang lebih menarik seperti aktiviti seharian seperti aktiviti jual beli juga akan menjadikan suasana pembelajaran lebih menarik.Dengan ini saya dapat membantu murid-murid dalam mencapai objektif pembelajaran


 Kajian Tindakan Matematik Sekolah Rendah Tahun 4


1.0    Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran lalu
Murid-murid tahun 4 Bestari keseluruhannya agak sederhana dalam menguasai pembelajaran  semasa proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan di dalam kelas.Kebanyakan daripada mereka agak kurang motivasi untuk belajar.Hanya sebahagian kecil sahaja yang nampaknya ada minat dan potensi untuk maju dalam pelajaran matematik.Semasa murid mempelajari topik-topik awal seperti nombor bulat, penambahan, penolakkan proses pembelajaran agak memuaskan bahkan di dalam ujian sumatif yang dijalankan pencapaian murid agak memuaskan.Akan tetapi bila masuk kepada tajuk perpuluhan dan seterusnya tajuk wang, minat murid-murid menjadi kurang, malahan banyak kerja rumah yang diberikan tidak siap.Murid menghadapi masalah dalam membaca nilai wang.Malahan ujian ringkas yang diberikan didalam kelas menunjukkan murid-murid masih lemah.Daripada ujian itu juga didapati murid-murid tidak tahu membezakan nilai wang dan nilai sen.Malah tidak tahu menukarkan nikai sen dalam bentuk RM.Contohnya 50 sen ditulis dalam nilai RM ialah RM0.50.Dalam hal ini murid tidak mampu berbuat demikian.Murid-muird juga tidak dapat menjawab soalan yang berkaitan dengan tajuk ini.Ini membuatkan mereka menjadi tidak berminat dan tidak memberi tumpuan semasa proses pengajaran. Bagi para pelajar matematik dianggap matapelajaran yang sukar dan mengelirukan.Ini menyebabkan saya berkeinginan untuk mengkaji permasalahan ini.Tajuk ini menjadi tajuk kajian tindakan yang bakal saya jalankan.
2.0    Fokus Kajian
Fokus kajian saya ialah untuk menyelesaikan masalah pelajar saya yang gagal membaca nilai wang.Saya merasakan bahawa penekanan dalam menyelesaikan masalah membaca nilai wang ini penting kerana ia melibatkan kehidupan seharian dan merupakan sebahagian daripada  proses penyelesaian matematik.Permasalahan ini dipilih berdasarkan pemerhatian saya di dalam kelas berkenaan sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Murid-murid ini sukar untuk menentukan  dan membaca nilai wang.Mereka masih lagi keliru walaupun telah berkali-kali diberi contoh. Jawapan yang diberikan sentiasa silap dan masih lagi berada dalam keadaan tidak yakin untuk menjawap soalan.Antara contohnya ialah RM 23.00 disebut sebagai RM dua puluh tiga ringgit. Mereka juga masih lagi tidak dapat membaca nilai wang yang mempunyai nilai sen contohnya RM23.50.Murid-murid yang menghadapi masalah akan menyebut RM dua puluh tiga ringgit titik lima puluh sen atau pun RM dua puluh tiga ringgit perpuluhan lima puluh sen.Murid-murid teragak-agak untuk menjawab dan apabila disoal semuanya diam membisu.Apabila keadaan ini terjadi maka proses pengajaran dan pembelajaran akan jadi terganggu dan akan memerlukan banyak masa untuk memberi pemulihan kepada murid-murid yang bermasalah ini.Jika masalah ini tidak diatasi akan menyebabkan murid-murid kehilangan markah bagi membaca nilai wang dalam perkataan dan juga untuk meneruskan pengajaran yang keseterusnya.
3.0    Objektif Kajian
Selepas kajian ini selesai dijalankan diharap murid-murid akan mencapai objektif berikut:
3.1    Objektif umum
Secara amnya, objektif kajian ini adalah untuk meningkatkan peratus kelulusan Matematik Tahun 4 Bestari.
3.2    Objektif Khusus
Secara khususnya, melalui kajian ini murid dapat
1.     Membaca nilai wang yang mengandungi nilai ringgit dengan betul.
2.     Murid dapat membaca nilai wang yang mengandungi nilai ringgit dan sen dengan betul.
4.0    Methodologi Kajian
Methodologi yang digunakan ialah
4.1    Pemerhatian
Sikap murid-murid dilihat secara tidak formal sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
4.2    Soal selidik
Borang soal selidik diedarkan kepada kepada murid-murid dan diminta menjawab secara jujur.
4.3    Ujia Pra
Ujian Pra dijalankan sebelum aktiviti pengajaran dan pembelajaran  untuk menguji tahap pengetahuan sedia ada murid-murid.
4.4    Pengajaran dan pembelajaran
Pengajaran dan pembelajaran dijalankan dengan guru memberi pendekatan yang lebih senang untuk difahami oleh murid-murid.
4.5    Ujian Pos
Ujian Pos dijalankan bagi melihat keberkesanan kaedah yang dijalankan setelah guru memperkenalkan kaedah mudah untuk membaca nilai wang.
5.0    Kumpulan Sasaran
Sasaran saya terdiri daripada 10 orang murid dan 10 orang murid perempuan dari Kelas 4 Bestari. Murid-murid ini dalam kalangan murid-murid sederhana dan lemah.
6.0    Pelaksanaan Tindakan
6.1    Tinjauan Masalah
Saya telah menggunakan beberapa kaedah untuk mengumpul maklumat.Dalam pelaksanaan kajian ini, tinjauan masalah dibuat berdasarkan pemerhatian, ujian pra dan soal selidik.
6.1.1       Pemerhatian
Saya telah membuat pemerhatian  ke atas tingkah laku murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.Separuh daripada kelas tidak memberi perhatian semasa guru sedang mengajar.Ada yang suka bercakap dan ini menganggu kawan yang ingin belajar.Sebelum kajian dijalankan murid-murid kurang memberi respon kepada soalan-soalan yang diajukan dan ada juga yang memberi jawapan sambil lewa, rasa takut untuk mencuba dan ada yang diam membisu daripada awal pengajaran hingga ke akhir pengajaran.
Murid-murid memerlukan pendekatan yang lebih nyata untuk mengaitkan kegunaan ilmu yang dipelajari dalam situasi sebenar.
6.1.2       Ujian Pra
Ujian Pra diberikan kepada kumpulan sasaran untuk mengesan sejauh mana kefahaman dan dan tahap penguasaan mereka berkenaan dengan menulis nilai wang yang diberi.Ujian ini mengandungi 12 soalan perlu dijawab dalam masa 30 minit.
6.1.3       Soal Selidik
Saya juga telah mengedarkan borang soal selidik untuk mengetahui punca kelemahan murid ini tidak menguasai kemahiran yang diberi.Borang soal selidik diberikan kepada murid-murid  dengan membuat pilihan  mengapa mereka tidak menjawap soalan pra dengan betul.
Daripada soal selidik yang dijalankan, saya mendapati 60% daripada murid-murid meminati matapelajaran matematik, 8% tidak pasti, 32% tidak meminati matapelajaran matematik.Soal selidik juga mendapati faktor yang mempengaruhi seseorang murid berminat untuk belajar dipengaruhi oleh diri sendiri,keluarga, rakan-rakan, guru dan faktor sekeliling.
6.2    Analisis tinjauan masalah
6.2.1       Analisis pemerhatian
Berdasarkan pemerhatian, murid-murid yang lemah ini tidak berminat untuk belajar, tidak kira subjek matematik atau pun subjek lain. Malah ada murid-murid yang malas masuk ke dalam kelas dan tidak mempunyai motivasi untuk belajar.Sikap mereka ini yang menyebabkan mereka tidak dapat menguasai kemahiran yang diajar.

6.2.2       Hasil dapatan daripada ujian pra, kekerapan menjawap dengan betul
soalan-soalan yang diberikan dapat dikelaskan seperti berikut:
Jadual 1 : Keputusan Pencapaian Ujian Pra
Skala kekerapan
Bil
%
Betul semua
1
5
Betul 10 - 11
3
15
Betul 8 - 9
5
25
Betul 6 – 7
4
20
Betul 4 – 5
3
15
Betul 2 – 3
3
15
Betul 1
1
5
Salah semua
0
0
Jumlah
20
100

Jadual 1 menunjukkan 7 orang murid masih tidak dapat menguasai kemahiran dengan mendapat skor 1-5 dalam ujian pra yang dijalankan.

6.2.3       Analisis soal selidik
Borang soal selidik diberikan kepada murid-murid sasaran dengan membuat pilihan mengapa mereka tidak dapat menjawap soalan ujian pra dengan betul.
6.3    Tindakan yang dijalankan
6.3.1       Latih tubi yang berterusan dengan penyoalan secara spontan sewaktu
Pengajaran dan pembelajaran bermula
6.3.2       Kaedah membaca kad nilai wang dalam kumpulan dan juga aktiviti jual beli.
6.4    Pelaksanaan Tindakan dan Pemerhatian/Penilaian
6.4.1       Pelaksanaan Aktiviti 1 – Latih ubi yang berterusan
Dalam aktiviti ini murid diberi soalan secara spontan dan dikehendaki menjawab secara spontan.Soalan yang di ajukan adalah mudah.Didapati murid ini mempunyai keyakinan untuk menjawap soalan.
6.4.2       Pelaksanaan Aktiviti 2 – Kaedah membaca kad  nilai wang dalam kumpulan dan aktiviti jual beli.
Kaedah membaca kad nilai wang
Dalam aktiviti ini setiap orang murid dalam kumpulan dikehendaki membaca kad nilai wang yang mudah dihadapan kawan-kawan dalam kumpulan selepas itu murid akan dipilih secara rawak oleh guru untuk membaca kad yang berada ditangannya.Seterusnya murid akan berbincang didalam kumpulan macam mana untuk membaca kad yang mempunyai nilai ringgit dan juga sen.Murid juga dikehendaki untuk menulis nilai wang tersebut di belakang kad nombor tersebut.Sekali lagi guru akan memilih wakil dari setiap kumpulan untuk menyebut nilai wang tersebut dan menulis dipapan tulis.
Kaedah jual beli ini dilakukan adalah bertujuan untuk membuka minda murid dan memberi keyakinan bagaimana untuk membaca nilai wang yang melibatkan ringgit dan sen.Bahan-bahan yang digunakan adalah bahan maujud yang boleh didapati di dalam kelas.Daripada aktiviti ini murid-murid dapat menyatakan nilai wang dalam ringgit dan sen dengan lebih tepat.Murid-murid juga merasa gembira dengan aktiviti yang dijalankan.
Refleksi
Kedua-dua aktiviti ini amat berkesan di mana murid-murid boleh menguasai kemahiran yang dipelajari secara perlahan dan berperingkat.Ini dapat dilihat apabila murid-murid mula ingin mencuba dan yakin dengan jawapan mereka.
6.5    Reflaksi Kajian
 Saya berasa puas hati kerana terdapat perubahan pada murid-murid yang disasarkan, bukan sahaja perubahan dari segi pencapaian dan penguasaan kemahiran malah dari segi tingkah laku murid berkenaan.Tindakan yang dilaksanakan sungguh berkesan dalam mengatasi masalah kajian.Hasil  kajian menunjukkan perubahan kepada murid tinggi nilainya.
Perbandingan Ujian Pra dan Ujian Pos
UJIAN PRA
UJIAN POS
SKALA
BIL
%
SKALA
BIL
%
Betul semua
1
5
Betul semua
6
30
Betul 10-11
3
15
Betul 10-11
8
40
Betul 8-9
5
25
Betul 8-9
4
20
Betul 6-7
4
20
Betul 6-7
2
10
Betul 4-5
3
15
Betul 4-5
0
0
Betul 2-3
3
15
Betul 2-3
0
0
Betul 1
1
5
Betul 1
0
0
Salah semua
0
0
Salah semua
0
0
Jumlah
20
100
Jumlah
20
100

Berdasarkan jadual diatas, saya dapati murid sasaran pada awalnya tidak tahu membaca dan menulis nilai wang dengan betul akhirnya telah dapat membaca dan menulis dengan lancar.Ini dapat dilihat dalam Ujian Pos, 6 orang telah menjawab dengan betul kesemua soalan.Cuma terdapat 2 orang pelajar atau 10% masih pada tahap minima.Walau bagaimanapun, keseluruhan pencapaian pelajar meningkat.
Daripada kajian yang dijalankan dapat dirumuskan bahawa ianya telah menunjukkan keberkesanan.Kaedah ini membantu murid yang bermasalah dalam menguasai kemahiran membaca nilai wang.
7.0    Cadangan kajian seterusnya
Saya bercadang untuk meneruskan kaedah ini terutama apabila mengajar murid yang sederhana dan lemah dalam pelajaran.Saya amat berharap murid-murid yang tahap penguasaan dalam pelajarannya lemah dapat meningkatkan penguasaan mereka dalam mencapai kecemerlangan dalam akedemik.
Beberapa cadangan untuk kajian seterusnya adalah seperti berikut :
a)     Kaedah ini akan dikembangkan kepada kelas lain.
b)     Kaedah atau teknik ini haruslah digunakan apabila memasuki tajuk wang.
c)     Guru sentiasa melatih murid menggunakan kaedah ini agar tahap kecekapan murid dapat dipertingkatkan.
d)     Murid-murid perlu diberi latih tubi untuk membantu mereka mengingat dengan baik.
Hasil dari kajian yang dijalankan, saya dapati terdapat perubahan yang positif dari segi amalan pengajaran guru dan pembelajaran murid.Semoga hasil kajian ini dapat dimanfaatkan dan menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih menarik, berkesan dan menyeronokkan. produktif dan berkesan.





No comments:

Post a Comment